Auto i dalje preskup
20. 01. 2013. u 20:58
Carine na uvoz automobila iz Evropske unije su pale, ali ne i cene u salonima. Nova eko-taksa uvedena od 1. januara, poništila bescarinski uvoz sa Zapada
UKIDANjE carinskih opterećenja na uvoz automobila iz Evropske unije gotovo ništa ne znači vozačima u Srbiji koji su planirali da svoje stare zamene novim limuzinama. Očekivali su da će pad uvoznih dažbina omogućiti jeftiniju kupovinu četvorotočkaša, ali cene novih vozila sa Starog kontinenta, nisu „popustile“ ni za „metar“.
Prema odredbama Prelaznog trgovinskog sporazuma o liberalizaciji carina na robu iz Evropske unije, Srbija je ukinula carine na nove automobile proizvedene u zemljama EU, od 1. januara ove godine. Carina je do kraja 2012. iznosila 2,5 odsto, dok su uvozne takse na automobile proizvedene van Evrope 12,5 odsto.
Nulta uvozna opterećenja, kako se očekivalo, trebalo je da snize cenu limuzina za 200 do 2.450 evra za vozila iz A i B kategorije, koja se i najviše kupuju u Srbiji.
- Uvoze se „krševi“, sve ono što Evropa ne želi, stiže kod nas kao na otpad. Treba onemogućiti uvoz polovnih vozila koja ne ispunjavaju minimalno „evro 4“ standard - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila.
Odlukom Vlade Srbije od 1. januara 2012. godine, uvedena je, pak, ekološka taksa, koja iznosi 12.000 dinara po toni automobila. Eko dažbina jednostavno je poništila efekte sniženja cena koje je dobijeno ukidanjem carina. Ekološka taksa je trebalo da stupi na snagu 1. januara prošle godine. Međutim, na zahtev uvoznika Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, odložilo je primenu za 12 meseci.
- Do sada smo plaćali eko-taksu na gume i akumulatore, a od 1. januara na kompletnu masu vozila - kaže Zoran Samardžić, savetnik za odnose sa javnošću „Grand motorsa“, uvoznika „Forda“, „Volvoa“ i „Lend Rovera“ za Srbiju.
Taksa se plaća prilikom uvoza automobila i nju plaća odmah uvoznik, koji kasnije taj trošak mora da ukalkuliše u cenu automobila.
Ista dažbina važi i za uvoz starih automobila. Polovnjaci i dalje mogu da stižu u našu zemlju sa motorom „evro 3“ standarda, ali je u pripremi nova uredba koja bi uskoro trebalo da zabrani uvoz „krševa“. Tako će biti dozvoljen samo uvoz automobila koji imaju motor sa „evro 4“ standardom.U praksi će to značiti da će građani Srbiji i polovnjake nabavljati po znato višim cenama.
Jale
20.01.2013. 21:14
Živim u Nemačkoj. Ovde se voze i auti koje nemaju ni Euro1 standard. Bitno je da je tehnički ispravan za vožnju.Stimulacija se postiže nižim dažbinama za novije aute, a ne godinom proizvodnje.Ali, u Srbiji je sve naopako, pa što bi ovo bilo izuzetak.Ni ja nemam para da kupim auto sa Euro4 standardom, a ne prosečan čovek u Srbiji.Sram da bude i uvoznički lobi i državu!
@Jale - A dali sa tim Euro 1 motorom smijes uci u centar bilo kojeg veceg grada u Njemackoj?
Krsevi su Yugo iz 1984.-e, a auto star 8 godina nije krs.
treba da se ukinu sva ogranicenja...to ogranicrnje nema nigde...u evropi te niko nepita koje je godiste auto a jos manje da li ima euro 1-2-3-4-5...sto prosto ne kazete da su sva ogranicenja uvedena da bi ludi kupili naseg punta...tj.italijanima se pravi ustupak....je hocete da kazete da opel vektra 2002 sa euro3 je losija od naseg keca,juga...punta?
Zasto na primer u Bosni su auta Dacia jeftinija nego u Srbiji?I to ne za malo,a cene su u Kovertibilnim Markama a u Srbiji je sve u evrima.Gledao sam i uporedjivao stranice Dacie u svakoj drzavi,cene nisu svuda iste.
Komentari (28)