Auto i dalje preskup

P. ŽIVKOVIĆ

20. 01. 2013. u 20:58

Carine na uvoz automobila iz Evropske unije su pale, ali ne i cene u salonima. Nova eko-taksa uvedena od 1. januara, poništila bescarinski uvoz sa Zapada

UKIDANjE carinskih opterećenja na uvoz automobila iz Evropske unije gotovo ništa ne znači vozačima u Srbiji koji su planirali da svoje stare zamene novim limuzinama. Očekivali su da će pad uvoznih dažbina omogućiti jeftiniju kupovinu četvorotočkaša, ali cene novih vozila sa Starog kontinenta, nisu „popustile“ ni za „metar“.

Prema odredbama Prelaznog trgovinskog sporazuma o liberalizaciji carina na robu iz Evropske unije, Srbija je ukinula carine na nove automobile proizvedene u zemljama EU, od 1. januara ove godine. Carina je do kraja 2012. iznosila 2,5 odsto, dok su uvozne takse na automobile proizvedene van Evrope 12,5 odsto.

Nulta uvozna opterećenja, kako se očekivalo, trebalo je da snize cenu limuzina za 200 do 2.450 evra za vozila iz A i B kategorije, koja se i najviše kupuju u Srbiji.

NOVI I KRŠEVI U 2011. godini u Srbiji je prvi put registrovano oko 120.000 automobila. Uvezeno je manje od 30.000 novih limuzina, a sve ostalo su polovna vozila.
- Uvoze se „krševi“, sve ono što Evropa ne želi, stiže kod nas kao na otpad. Treba onemogućiti uvoz polovnih vozila koja ne ispunjavaju minimalno „evro 4“ standard - kaže Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika automobila.

Odlukom Vlade Srbije od 1. januara 2012. godine, uvedena je, pak, ekološka taksa, koja iznosi 12.000 dinara po toni automobila. Eko dažbina jednostavno je poništila efekte sniženja cena koje je dobijeno ukidanjem carina. Ekološka taksa je trebalo da stupi na snagu 1. januara prošle godine. Međutim, na zahtev uvoznika Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, odložilo je primenu za 12 meseci.

- Do sada smo plaćali eko-taksu na gume i akumulatore, a od 1. januara na kompletnu masu vozila - kaže Zoran Samardžić, savetnik za odnose sa javnošću „Grand motorsa“, uvoznika „Forda“, „Volvoa“ i „Lend Rovera“ za Srbiju.

Taksa se plaća prilikom uvoza automobila i nju plaća odmah uvoznik, koji kasnije taj trošak mora da ukalkuliše u cenu automobila.

Ista dažbina važi i za uvoz starih automobila. Polovnjaci i dalje mogu da stižu u našu zemlju sa motorom „evro 3“ standarda, ali je u pripremi nova uredba koja bi uskoro trebalo da zabrani uvoz „krševa“. Tako će biti dozvoljen samo uvoz automobila koji imaju motor sa „evro 4“ standardom.U praksi će to značiti da će građani Srbiji i polovnjake nabavljati po znato višim cenama.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (28)

Jale

20.01.2013. 21:14

Živim u Nemačkoj. Ovde se voze i auti koje nemaju ni Euro1 standard. Bitno je da je tehnički ispravan za vožnju.Stimulacija se postiže nižim dažbinama za novije aute, a ne godinom proizvodnje.Ali, u Srbiji je sve naopako, pa što bi ovo bilo izuzetak.Ni ja nemam para da kupim auto sa Euro4 standardom, a ne prosečan čovek u Srbiji.Sram da bude i uvoznički lobi i državu!

Nenad J

21.01.2013. 14:21

@Jale - A dali sa tim Euro 1 motorom smijes uci u centar bilo kojeg veceg grada u Njemackoj?

Moma Zivanovic

20.01.2013. 21:16

treba da se ukinu sva ogranicenja...to ogranicrnje nema nigde...u evropi te niko nepita koje je godiste auto a jos manje da li ima euro 1-2-3-4-5...sto prosto ne kazete da su sva ogranicenja uvedena da bi ludi kupili naseg punta...tj.italijanima se pravi ustupak....je hocete da kazete da opel vektra 2002 sa euro3 je losija od naseg keca,juga...punta?

A-A

20.01.2013. 21:58

Zasto na primer u Bosni su auta Dacia jeftinija nego u Srbiji?I to ne za malo,a cene su u Kovertibilnim Markama a u Srbiji je sve u evrima.Gledao sam i uporedjivao stranice Dacie u svakoj drzavi,cene nisu svuda iste.

Prle

20.01.2013. 22:08

Srpska asocijacija uvoznika automobila jednostavno ne želi konkurenciju koju bi imali u obliku polovnih a ispravnih i udobnih automobila, verovatno bi im bilo najmilije da se zabrani sav uvoz polovnih kola.Da ima pameti uvoz bi trebao da bude bez ikakvih ograničenja pa da se jednom rešimo pravih krševa.

Ustanak

21.01.2013. 01:09

Dok ne izadjemo na ulice mafija ce nas drzati u autombilima 25 godina starim jer bilo sta mnogo novije iz inostranstva necemo moci da priustimo!

Dragan Sweden

21.01.2013. 07:11

Sta ce sve covek ovde cuti.Krsevi su Fiat koje treba zabraniti proizvodnju u Srbiji a ne auti sa evro 3 motorima.Jedan BMW,Mercedes, Volvo,Toyota Mazda imaju cetiri puta duzi vek od jednog fiata a o izduvnim gasovima i kvalitetom da ne govorimo.Tako su radili i sa zastavom pa gde su dogurali.Narod nije lud svi znaju sta je kvalitet. Konkurencija je zdrava stvar a ne monopol.Ja sam uvezao u Srbiju Astru sa evro 4 a licno vozim volvo V70 sa evro 3 Volvo je u svemu ispred Astre.

Srki

21.01.2013. 10:16

@Dragan Sweden - Nisi upucen. Bitan je odnos cene i kvalitete. Oni bolji imaju i daleko bolju cenu. Raspitaj se.

Srki

21.01.2013. 09:09

Srbija je trebala zadrzat proizvodnju Juga, malo ga redizajnovat, a ne uvodit elektroniku da bi bio sto jeftiniji, jer gradjani ove drzave nemaju novce za strane i skupo odrzavanje. Dinkic je trebao svojevremeno povecat seriju na 100 000 komada kolko je potrebno samoj Srbiji godisnje, a tu su jos ostali siromasni delovi Balkana koji bi to kupovali. Uz neku normalnu cenu od 4000 evra, prodavao bi se dobro.

Srki

21.01.2013. 14:14

@Srki - Samo da dopunim. Da se tako napravilo, sacuvalo bi se par desetina hiljada radnih mesta, a Srbija gotovo da ne bi ni bila u dugu. Racunajte, 100 hiljada po 10000 godisnje, onda pomnozite sa deset godina, Desetak mlrd evra pa vidite

Dragan

21.01.2013. 09:13

Strogi kriterijumi za uvoz polovnih automobila moraju da postoje. Nije problem sto bi poginula budala koja uveze krs star 10-15 godina kupljen na kilo. Problem je u tome sto bi mogao da u sudaru ubije ili pregazi nekog drugog, ni krivog ni duznog. Ne tako davno, ljudi su uvozili na rodjackim i kumovskim slep vozilima tesko havarisane automobile kupljene za 200-300 eura i ovde ih servisirali kod raznoraznih sabana. Nemam nista protiv da to rade i u buducnosti ali u Teheranu ili Islamabadu.

Petar Ekonomista

21.01.2013. 09:30

Auto je u Srbiji najskuplja roba a u svetu se tretira kao orudje za poboljsanje ekonomije svih zemalja bez Srbije. Srpska Vlada ne zna sta ce da rada pa onu granu koja moze najvise da doprinosi privredi sprecava da normalno radi. To znaci da su oni u vladi totalno nesposobni da rukovode privredom i zato ih treba zameniti sa skolovanim osobama. Ovi nesposobni bi trebalo poslati da cuvaju koze i sviraju u frule jer se dosadjuju i samo izmisljau poreze umesto da unapredjuju privredu.

HitmanSRB

21.01.2013. 09:43

Ovom uredbom su zaista dokazali onu staru poslovicu - "Što ne platiš na carini, platićeš na drumarini". Ili ako se nekom više sviđa varijanta sa mostom i ćuprijom. Ko će kome, ako neće svoj svome.

Srbija

21.01.2013. 10:10

U svetu bogati uspesni privrednici, poslodavci,lekari, profesori dominiraju sa velikim skupocenim autima i tu im niko ne moze nesto prebaciti....kod nas u Srbiji mafijasi kolo vode, neradnici "tatini sinovi, splavari, sverceri" jure naduvanim ogromnim automobilima, prodaja tih skupih auta po recima nasih uvoznika je sve veca, sto oni sve obesniji to drzava sve bednija, sirotinja najbolje i da nema auto jer za ove mafijase mora put biti cist da se mogu zadovoljavati brzom voznjom !

Dusan,Svedska.

21.01.2013. 10:22

sinisa.Tacno tako jer nema veze koliko je auto staro nego koliko je presao kilometara.Ja imam auto staro 12 godina ali je presao 70.000 km.

Cudne babe se cudom cude

21.01.2013. 10:50

Srbija ako zeli imalo napredovati i maknusti se sa evropskog dna treba da gleda u buducnost,a buducnost su elekricni automobili.Ponekad mi se cini Da mi Srbi ne znamo da ucimo ni na sopstvenim greskama,a tehnoloski smo vec sada prevazidjena nacija zbog kratkovidnosti svih dosadasnjih vlasti koju bira i tolerise kratkovidan narod koji se snebiva i cudi i po ovim sajtovima ko baba na novi televizor.Pa zar ste stvarno mislili da ce u Srbiji biti jeftiniji automobili nego u ostatku Evrope???

dr.Amoser

21.01.2013. 11:33

Vlada bi trebala da prestane da zamlacuje narod svojom navodnom brigom za kvalitet uvezenih automobila . Da je to zaista tako onda bi se morale raditi mnoge druge radnje pri uvozu svakog automobila . Evro 3 , evro 4 .... to su besmislice ta dilema je bespotrebna jer ni u evfropi nije sve evro 4 ili 5 sto se vozi po putevima . Osim toga , ekoloska taksa je bezvezna kategorija i uopste ne znaci da je nesto i ekoloski ispravno u koliko je taksa placena . Plate , privreda ! Reket na reket ! Sramota

Posteno

21.01.2013. 12:46

Znao sam. Zato sam kaparisao stojadina 2006 god 30 000 presao u odlicnom stanju za 1300 evra od pouzdanog vozaca. Bukvalno kao nov...malo ce vise da mi trosi al bar su mi delovi smesni u odnosu na francuza ili nemca. Prodavac ce se ponoviti novim sa sajma u martu. Jedva cekam da cujem onaj zvuk "keca" ! hteo sam da sacekam pa da skupim do 2500 evra al kad vidim da od pojeftinjenja nema nista...bolje ovako.

Mileva

21.01.2013. 18:10

@Posteno - Raspitaj se malo do koje godine se proizvodio "Stojadin", 2006. mi se cini malo cudnom godinom za taj model, mislim da se nije proizvodio do te godine...

javni prevoz

21.01.2013. 16:17

Ja bih dodao da je danas prosecnom coveku i benzin/dizel preskupi a kamoli kola ili rezervni delovi.

carapan

21.01.2013. 18:41

Vidim da im je pozeljno uvozenje automobila koji poseduju motor najmanje euro 4.LJudi sve je to dobro.A po putevima kojim mi vozimo nebi neko proterao ni golfa dvojku,

major filip pariz

21.01.2013. 20:25

Zivim u Parizu i tvrdim vam da se ovde voze automobili sa e-2 motorima,u vecini,sledi e-3,a e-4 pripada visem stalezu.

ciribuciriba

22.01.2013. 05:46

Pre su pravili gresku kad nisu dozvoljavali uvoz pa se carina Crne Gore napunila para,sad uvoznicki lobi zeli da poboljsa svoju prodaju i verovatno ce uvesti do sajma automobila sistem staro za novo kod svih dilera a blokirati uvoz polovnih auta pa ce opet drzava biti na gubitku zbog manjih prihoda od carina,pdv,registracija...itd...znaci samo zbog koristi pojedinaca svi ce da ispastaju.

Milan

23.01.2013. 12:03

Nije šija nego vrat. Ukine ti carinu i uvede ekološku taksu . U svakom slučaju uzimaju iste novce. ničega se nisu odrekli , Običnom čoveku ništa nije drugačije osim što su ga još jednom napravili magarcom . Govorili : biti ce auti jeftiniji zbog carine , a onda PRC , zavukli nam ga ,opet po ko zna koji put . Ha , sreća pa je ostala ista cena, mogli su nam ugurati i veću ... "Taksu" .

Dule

19.04.2014. 11:55

Vidi samo ovog ''svedjanina'' ,kako hvali svog starog ''volvoa'', a potcenjuje sve druge proizvodjače-čak i nemačkog ''Opela''...